پايان نامه روانشناسي دين
پايان نامه : جهت دريافت درجه كارشناسي ارشد M.A
رشته : فلسفه و كلام اسلامي
عنوان : روانشناسي دين
فهرست
چكيده
|
مقدمه ………………………………………………………………………………… ۱ |
فصل اول
|
رابطه روانشناسي و دين ………………………………………………………… ۱۱ |
تعريف دين ……………………………………………………………………… ۱۵ |
بررسي تئوريهاي روانشناسانة دين …………………………………………… ۲۱ |
ـ تئوري تحولي پياژه ………………………………………………………… ۲۲ |
ـ تئوري اريكسون ……………………………………………………………. ۲۵ |
ـ آلپورت ……………………………………………………………………… ۲۷ |
ـ يونگ ………………………………………………………………………… ۳۰ |
ـ هيوم ………………………………………………………………………….. ۳۵ |
ـ فرويد ………………………………………………………………………… ۴۲ |
علل گرايش به دين ……………………………………………………… ۴۷ |
پيامدهاي گرايش به دين ………………………………………………… ۵۰ |
ـ جيمز…………………………………………………………………………… ۵۱ |
|
تجربة ديني ……………………………………………………………………… ۵۹ |
تعارض علم و دين ……………………………………………………………… ۶۰ |
كثرتگرايي ديني ……………………………………………………………… ۶۸ |
فصل دوم
|
تعريف تجربة ديني ……………………………………………………………… ۷۶ |
پيشينة تاريخي تجربة ديني …………………………………………………… ۷۹ |
اقسام تجربة ديني ……………………………………………………………… ۸۳ |
ديدگاههاي مختلف در مورد انواع تجربههاي ديني ………………………… ۸۶ |
ـ تجربة ديني نوعي احساس است ………………………………………… ۸۶ |
ـ تجربة ديني نوعي تجربة مبتني بر ادراك حسي است ………………… ۹۵ |
ـ تجربة ديني ارائه نوعي تبيين مافوق طبيعي است ……………………… ۹۸ |
نمونههاي تجربة ديني ………………………………………………………… ۱۰۴ |
آيا تجربههاي ديني هستة مشتركي دارند …………………………………… ۱۱۸ |
تجربههاي عرفاني ……………………………………………………………… ۱۲۰ |
ـ آيا تجارب عرفاني معرفتزا است ……………………………………… ۱۳۱ |
|
آيا تجربة ديني ميتواند اعتقاد ديني را توجيه كند ………………………… ۱۳۵ |
فصل سوم |
نگاهي نقادانه به موضوع ……………………………………………………… ۱۴۹ |
ـ تقدم شرك بر يكتا پرستي………………………………………………… ۱۶۴ |
ـ موهوم پنداري باورهاي ديني …………………………………………… ۱۶۵ |
ـ گناه نخستين………………………………………………………………… ۱۶۶ |
ـ خداي پدرگونه …………………………………………………………… ۱۶۷ |
ـ مفهوم جنسيت …………………………………………………………… ۱۶۸ |
ـ تعميم ناروا ………………………………………………………………… ۱۷۰ |
فهرست منابع و مآخذ (فارسي) …………………………………………… ۱۸۰ |
فهرست منابع و مآخذ (انگليسي) ………………………………………… ۱۸۴ |
چكيده انگليسي………………………………………………………………… ۱۸۵
|
چكيده
روانشناسي دين ، بررسي مسئله دين است از جنبه دروني و فرديِ آن . اين گستره سعي مي كند با تحليل رواني انسان ( از طريق روانشناسي ) ، ريشة پيدايش دين و همينطور پيامدهاي اين گرايش را مورد مطالعه قرار دهد. در اين باب ، نظريه هاي موافق و مخالف بسياري ارائه شده است .
علل و انگيزه هاي بروز ديدگاه روانشناسانه دين ، سير تاريخي آن ، تئوريها و نظريه هاي قابل توجه در اين زمينه ، همچنين پيامدهاي تبيين شخصي و رواني دين كه از مهمترين آنها مي توان به پلوراليسم ديني اشاره كرد ، درفصل اول اين رساله مورد مداقه قرار گرفته است .
از مهمترين و محوري ترين مسائل مورد بحث در روانشناسي دين ، ميتوان از بحث ‘تجربه ديني’ نام برد كه به عنوان گوهر و اساس اين ديدگاه ، مورد توجه و دقت نظر متفكرين ، متألهان و همچنين روانشناسان قرار گرفته است . يكي از مهمترين فرضيه هاي مورد بررسي در اين مبحث ، معرفت زايي تجربيات ديني است و اينكه آيا تجربه ديني ميتواند از لحاظ معرفتشناسي ، عينيت داشته باشند ؟
بيان نظريات مختلف در مورد اين مسئله ، كه در فصل دوم به آنها اشاره شده ، تا حدودي اظهار نظر در مورد آن را آسان مينمايد .
نقد و بررسي موضوع نيز ، همراه با بيان نظرات متفكرين معاصر و نتيجه گيري كلي از بحث ، اجمالاً در فصل پاياني رساله آمده است .
ما حصل بحث :
ـ روانشناسي دين ، نگاهي دروني ، رواني و فردي به دين است ، بدون در نظر گرفتن جنبه هاي اجتماعي ، فرهنگي و … آن .
ـ تبيين شخصي و دروني دين ، از بسياري از تعارضات ميان عقايد ديني و ساير ابعاد زندگي جلوگيري كرده و خواه و ناخواه ، اصطكاك هميشگي ميان دين و علم را
از بين مي برد.
ـ از طريق ارجاع تجربيات شخصي و فردي به پيش فرضهاي ديني و زمينه هاي مذهبي افراد ، تجربيات ديني قابل تعريف بوده و به عنوان مهمترين عامل تحويل دين به روانشناسي ، مورد بررسي و دقت نظر قرار مي گيرد .
ـ تجربيات ديني از لحاظ معرفت شناسي مي توانند عينيت داشته باشند و اعتقادآور باشند ( اما فقط براي صاحب تجربه و نه ناظران ، بلكه براي ناظران خارجي ، تنها جنبه آشنايي دارد )
ـ از بارزترين نتايج تبيين و تفسير دروني و فردي دين ، اعتقاد به پلوراليسم ديني
( كثرت گرايي ديني ) است كه امروزه با گسترش اين روند در جوامع غربي ، حقانيت مكاتب توحيدي و اعتقاد به صراط مستقيمي واحد ، به زير سؤال رفته و تا حدودي تضعيف شده است .
ـ دين از طريق تجربه دروني و شخصي قابل ادراك است ، و اين ادراك بر اساس فطرت كمالجوي انسان و طبيعت وي استوار است .
ـ تجربيات ديني در صورت عينيت يافتن ، مي تواند معرفت زايي كرده و اعتقادات ديني را توجيه نمايند؛ اما اين مسئله در مورد شخص تجربه كننده صادق مي باشد و براي شخص ناظر هيچ الزام و ضرورتي ، براي اعتقاد از طريق تجربه ديني وجود ندارد.
پايان نامه روانشناسي دين
قیمت : 8500 تومان